Τρίτη 29 Μαρτίου 2011

Οικονομικά με απλά λόγια – Το νεκρό σημείο - Περιθώριο ασφαλείας

Του MS


Συνεχίζοντας το παράδειγμα του προηγούμενου άρθρου μας Οικονομικά με απλά λόγια – Το νεκρό σημείο, πλέον μπορούμε να κάνουμε μία απλή πρόβλεψη σχετικά με την κερδοφορία της επιχείρησης μας, την τρέχουσα περίοδο.


Πρώτα από όλα ο πιο σημαντικός παράγοντας είναι με βάση τα περσινά μας στοιχεία να δούμε αν το ποσοστό κερδοφορίας που έχουμε προϋπολογίσει επαληθεύτηκε την προηγούμενη χρονιά.
Αυτό θέλει φυσικά είναι μια εργασία που θέλει να είσαι πολύ συνεπείς όσον αφορά την καταγραφή των πωλήσεων σου, γιατί επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες όπως εκπτώσεις που έκανες ή πήρες, αύξηση των τιμών αγοράς κλπ. 


Πρώτο βήμα είναι να υπολογίσουμε το  mark-up που πουλήσαμε ή το καπέλο αν θέλετε. Για να μάθουμε πρέπει πρώτα να υπολογίσουμε το εμπορικό ποσοστό κέρδους. πχ αν κάναμε συνολικές πωλήσεις 51.000€ και αυτά μας κόστισαν 30.000€ τότε διαιρούμε τις πωλήσεις με το κόστος αγοράς (μόνο για αυτά που πουλήσαμε ΌΧΙ για όλες τις αγορές),  51.000€/30.000€ = 0,7 ή 70% δηλαδή για κάθε 1 ευρώ που μας κοστίζει βάζουμε καπέλο 70% δηλαδή 0,7€ άρα το πουλάμε 1,7€ (χωρίς ΦΠΑ).


Πλέον συγκρίνουμε με τα δεδομένα του προηγούμενου παραδείγματος, εκεί είχαμε πει ότι έχουμε  100%, άρα μοιραία η κάλυψη του νεκρού μας σημείου γίνεται πιο δύσκολη, γιατί έχουμε μια πτώση 30% στο καπέλο που είχαμε προϋπολογίσει.


Το δεύτερο βήμα είναι να υπολογίσουμε αυτό το 70% τι ποσοστό συνεισφοράς έχει. Αυτός ο τύπος λέγετε C/S (contribution/Selling price). Άρα στο παράδειγμα μας 0,7€ εμπορικό κέρδος δια 1,7€ η τιμή πώλησης του = 0,41% αυτό λέγετε και ποσοστό εμπορικού κέρδους. Όπως βλέπετε το πρώτο βήμα μπορείτε και να το παραλήψετε γιατί 51.000€ / 21.000€ = 42% , αλλά καλό είναι να ξέρετε το μέσο όρο του καπέλου που βάζετε στις τιμές σας, ώστε να προσαρμόζετε ανάλογα την τιμολογιακή πολιτική σας.


Πλέον μπορούμε να βρούμε το νεκρό μας σημείο, πρώτο βήμα είναι δούμε τι πάγια έξοδα έχουμε, στο προηγούμενο παράδειγμα μας έχουμε 1000€ διάφορα έξοδα (ΔΕΗ ΟΤΕ ΕΝΟΙΚΙΟ ΚΛΠ) και 1000€ έναν μισθό άρα σύνολο έχουμε 2000€. Το επόμενο βήμα είναι να διαιρέσουμε το σύνολο των εξόδων μας με την συνεισφορά (contribution). Άρα 2000€/0,7= 2857,14€. Το νούμερο που παίρνουμε είναι οι αγορές που πρέπει να κάνουμε ώστε να βάλουμε καπέλο 70% και να καλύψουμε όλα μας τα έξοδα (πάγια έξοδα, μισθούς και αγορές). Άρα 2857,14€ + 2000€ = 4857,14€ Αυτές είναι οι πωλήσεις που πρέπει να κάνουμε. Όπως βλέπετε σε σχέση με το προηγούμενο παράδειγμα που πωλήσεις ήταν 4000€ πλέον πρέπει να κάνουμε 857,14€ περισσότερα, αυτό οφείλετε ίσως στην πολιτική εκπτώσεων μας, αφού από 100% που είχαμε προϋπολογίσει πλέον είναι 70%.


Σε μεγαλύτερη ανάλυση αν η μέση απόδειξη μας πχ είναι 50€, 4857,14€/50€= 97 πελάτες κατά μέσο όρο πρέπει να αγοράσουν. 


Περιθώριο ασφαλείας


Ας πούμε ότι εμείς κάνουμε κατά μέσο όρο 6000€ τότε μπορούμε να υπολογίσουμε το περιθώριο ασφαλείας της εταιρείας μας. Ο τύπος είναι (προϋπολογισμένες πωλήσεις - πωλήσεις νεκρού σημείου / προϋπολογισμένες πωλήσεις) *100 = άρα (6000-4857,14/6000)*100 = 19,04%.


Τι γίνετε αν θέλουμε να προσλάβουμε ακόμα έναν υπάλληλο, η απάντηση είναι πολύ απλή προσθέτουμε το κόστος του στα πάγια. Άρα 2000€+1000€= 3000€/0,7=4285,71+3000€ = 7285,7€. Κοιτάμε το περιθώριο ασφαλείας μας (6000-7285,7/6000)*100= - 21,4%.


Άρα όπως βλέπετε είναι απαγορευτικό για το παράδειγμα μας να προσλάβουμε και δεύτερο υπάλληλο. Το ίδιο μπορείτε να κάνετε αν πχ θέλετε να πάρετε ένα δάνειο για να δείτε αν είστε ικανοί να ξεπληρώνετε την δόση του. 


Αυτά προς το παρών, στην επόμενη παρουσίαση θα μιλήσουμε για την κατανομή του προϋπολογισμού μας, στους αντίστοιχους μήνες ώστε να μπορούμε γρήγορα να βγάζουμε συμπεράσματα για την πορεία της επιχείρισης μας.