Κυριακή 12 Δεκεμβρίου 2010

Προώθηση της επιχείρησης σας και ROI - Return on investment

Tου epitokio team

Ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες για την επιτυχία μιας επιχείρησης είναι η καταγραφή της ιστορίας της. Δυστυχώς σε μικρές εταιρείες είναι πραγματικά δύσκολο να κρατάει κάποιος σε καθημερινή βάση στατιστικά τα οποία θα τον βοηθήσουν αργότερα να σχεδιάσει μια στρατηγική, αν και τα τελευταία χρόνια η είσοδος πληροφοριακών συστημάτων και σε καταστήματα λιανικής κάνει πιο εύκολη την συλλογή αυτών των στοιχείων.


Σήμερα θα μιλήσουμε για το ROI - Return on investement (σε ελεύθερη μετάφραση, ανταπόδοση της επένδυσης). Αυτή η έννοια χρησιμεύει για να αξιολογούμε παρόμοιες επενδύσεις ως προς το κατά πόσο επιτυχείς ήταν. Αυτή η έννοια μπορεί να εφαρμοστεί σε πολλές επενδύσεις όπως πάγια, προσωπικό κλπ. Σήμερα θα αξιολογήσουμε το ROI σε μία διαφημιστική καμπάνια.

Όπως προαναφέραμε αν δεν γνωρίζεις την ιστορία της επιχείρησης σου είναι δύσκολο να βγάλεις σαφή συμπεράσματα, ας υποθέσουμε ότι κάποιος κρατάει στατιστικά της επιχείρησης του, και αυτή η επιχείρηση είναι ένα εστιατόριο.

Οι πιο σημαντικοί δείκτες σε ένα εστιατόριο είναι οι πελάτες την ημέρα (και συγκεκριμένα ανά περίοδο της ημέρας), ο μ.ο. παραγγελιών του και τα δημοφιλείς πιάτα του. Γνωρίζοντας καλά αυτούς τους δείκτες θα είναι σε θέση να προγραμματίζει σωστά το προσωπικό του και την αποθήκη του.

Ας πούμε ότι ένα εστιατόριο θέλει να εστιάσει στην αύξηση των πρωινών πελατών του, και ο δείκτης των επισκέψεων των πρωινών πελατών του είναι πχ 30 επισκέψεις, με έναν μ.ο. 10 ευρώ άρα το πρωινό του καταστήματος είναι 300€ (δεν θα συμπεριλάβουμε καθόλου κόστη προς ευκολία).

Καταρχάς θα πρέπει να σκεφτεί ένα promotion για το πρωινό, αυτό μπορεί να είναι μια προσφορά πχ ο καφές δώρο, ή η προώθηση ενός δημοφιλούς πρωινού πιάτου (με βάση των δείκτη του). Επόμενο βήμα είναι να σκεφτεί τον τρόπο προβολής, πχ διαφημιστικά φυλλάδια.

Υπολογισμός ROI

Για να βρούμε κατά πόσο βγήκαμε κερδισμένη από αυτήν την καμπάνια θα πρέπει κάνουμε αυτόν το τύπο (επιπλέον κέρδος από την επένδυση - κόστος επένδυσης) / (κόστος επένδυσης)

Στο παράδειγμά μας ας πούμε ότι οι πελάτες αυξήθηκαν σε 35 την ημέρα, το κόστος διανομής - εκτύπωσης φυλλαδίων ήταν 500€, και η επιθυμία μας ήταν να την αξιολογήσουμε του πρώτους 3 μήνες.

Άρα 90 ημέρες Χ 5 επιπλέον πελάτες επί 8€ μ.ο. = 3600€ (8 ευρώ γιατί πλέον δίνουμε το καφέ των 2€ δωρεάν)
Στο κόστος επένδυσης πρέπει να συμπεριλάβουμε το κόστος των φυλλαδίων 500€ και το κόστος του καφέ που δίναμε δωρεάν πχ 0,5€ Χ 35 (όλοι οι πελάτες πλέον) Χ 90 ημέρες = 1575€

Άρα (3600€ - 2075€)/(2075€) = 73%

Άρα με αυτό το παράδειγμα καλύψαμε σε 3 μήνες το κόστος της επένδυσης και άλλο ένα 73%.

Ήρθαν 450 νέοι πελάτες μας το κόστος μας 2075€ άρα 4,61€ το κόστος για κάθε νέο πελάτη.

Σε γενικές γραμμές αυτό είναι το νόημα φυσικά για να έχεις μια πιο σαφή εικόνα πρέπει να υπολογίσεις πολλά πράγματα ακόμα όπως πχ το κόστος των χαμένων καφέδων από τους υπάρχοντες πελάτες, τα κόστη σε προσωπικό λόγω της αύξησης της πελατείας κλπ.

Τώρα απλώς αλλάξετε το εστιατόριο με την επιχείρηση σας και κάντε το ίδιο. Ελπίζω να πήρατε μια γενική ιδέα, για οποιαδήποτε απορία μπορείτε να μας στείλετε email.